Pages

יום שלישי, 22 במרץ 2016

בלגיה היא מדינה מורכבת - ראיון בלונדון את קירשנבאום





בלגיה היא מדינה מורכבת.

היא פדרציה שרוצה להיות רפובליקה אבל מתנהגת יותר כמו קונפדרציה.

היא מחולקת בין שלוש קהילות שונות: פלמית, וולונית וגרמנית, שתיים גדולות ואחת קטנטנה. קהילות השונות אחת מהשנייה בשפה, בתרבות, בהיסטוריה, באיכות החיים, בקשרים, בתפיסת העולם, בגישה הכלכלית ובשאיפות. קהילות שהן גם טריטוריאליות אבל גם תרבותיות, בהן החפיפה לא תמיד חופפת ועל ריבונות מרכזית אין בכלל מה לדבר.כאשר בליבה שוכנת הבירה בריסל שהיא מובלעת קוסמופוליטית, אירופאית, רב תרבותית ורב לשונית בתוך הקהילה הפלמית שרוב אוכלוסייתה אינה בלגית במקור ואף מתחלפת לפרקים. בירה שמחולקת תרבותית בין הקהילה הפלמית לקהילה הוולונית אבל מוחרגת מנהלית ומתנהלת כמחוז עצמאי ונפרד השווה במעמדו לזה הפלמי וזה הוולוני. 

 בריסל היא לא רק הבירה של בלגיה ומקום מושבו של בית המלוכה, אלא גם הבירה של פלנדריה למרות שהפלמים הם מיעוט בעיר, אבל גם הבירה של האיחוד האירופי וגם של ברית נאט"ו, עובדה שהופכת את העיר למורכבת עוד יותר.

בלגיה היא בעצם מיקרוקוסמוס של האיחוד האירופי: לא בדיוק מדינה אבל גם לא בדיוק פדרציה. גוף שמכיל מספר לאומים שונים ומנסה לפתור את בעיותיהם באמצעות כלים פדרטיביים. גוף שמטפח ומשמר זהויות נבדלות אבל באותו הזמן מתאמץ לייצר זהות משותפת.

לכן הפתרון לבלגיה חייב להיות באירופה, כי לבדה בלגיה פשוט לא יכולה. אם האיחוד האירופי הוא איחוד אז הוא צריך לפעול כמו איחוד עם מדיניות אחידה ומתואמת בכל התחומים, כולל הטרור. ואם הוא לא איחוד אז להחזיר את המפתחות למדינות עצמן ולאפשר לכל אחת לפעול בדרכה באופן עצמאי ולפי תפיסת עולמה. כל ניסיון לייצר פתרון ביניים לא יעבוד.




בלגיה היא מדינה מורכבת.היא פדרציה שרוצה להיות רפובליקה אבל מתנהגת יותר כמו קונפדרציה.היא מחולקת בין שלוש קהילות שונו...
Posted by Omer Gendler on Tuesday, March 22, 2016