Pages

יום שלישי, 9 ביוני 2015

שובם של הפרעונים

מצרים הישנה - חדשה
שנה עברה מאז הושבע עבד אל-פתאח א-סיסי לנשיא מצרים, שנה בה ביטל למעשה ביטל השלטון החדש כל סממן ושינוי אותו הובילו האחים המוסלמים, והפך בפועל לשליט יחיד חזק אפילו יותר מאשר חוסני מובארכ נגדו יצאו מאות אלפי המפגינים. אבל יותר מאשר השנה של א-סיסי מסמלת את שובה של מצרים לתקופה הטרום אביב ערבי וטרום האחים המוסלמים. היא מתחילה עבור מצרים סיפור חדש ומרתק  הרבה יותר, סיפור ותקופה טרום ערבית, שובה של מצרים הפרעונית.

האביב הערבי שינה כל הבנה שהייתה לנו כלפי המזרח התיכון, מזרח תיכון של מיעוטים קראתי לכך לפני מספר שנים. ואני עדיין עומד מאחורי התחזית הזו. מזרח תיכון שמשתחרר מהאחדות הסונית-ערבית שאפיינה אותו ומתפרק למיעוטים, דתות, זרמים, שבטים וקבוצות שונות ומשונות המרכיבות אותו. מחייה מחדש עימותים: שיעם-סונים, שמרנים-רפורמים או אסלאם קיצוני-ומתון, ערבים-ושאינם ערבים. עימותים הנמצאים כולם לפתחה של מצרים, ומערבים אותה כל אחד בדרכו שלו.


שמצרים מתסכלת על המזרח התיכון החדש היא רואה כיצד הגבולות שלה הפכו מגבולות שלום ויציבות פחות או יותר, לגבולות של סערה. סיני במזרחה, סודן בדרום ולוב במערבה הפכו לחממות גידול של האסלאם הקיצוני ובעיקר דעאש, סובלות מעוני, אנרכיה וחוסר יציבות, ומייצרות בעיקר פליטים, נשק, מהגרים וכל רעה חולה אחרת של האביב הערביץ כאשר הפחד הגדול ביותר של מצרים הוא מזליגה של אותן חממות ואותה קיצוניות אל עבר הקבוצות האסלאמיות שנמצאות בשטחה, ובעיקר אל האחים המוסלמים שמאז שאיבדו את השלטון למרות ההכרעה הדמוקרטית, אינם מאמינים עוד בדרך של הדמוקרטיה לשלטון או בדרך ההמתנה ועשויים לעבור לשימוש באלימות כדי להשיג את מה שנגזל מהם.

גם העימות השיעי-סוני אינו מדלג מעל מצרים או מוותר עליה, וכאשר מדינות המפרץ בראשות סעודיה מחמשות את הציר שנלחם באסד וחיזבאללה הן מצפות גם ממצרים לחבור אליהן ולסייע במשימה, בעיקר לאור התמיכה הכלכלית של ערב הסעודית במצרים. מצרים לעומת זאת מעדיפה לתמוך מהצד אבל לא להתערב באופן ישיר, בטח שלא לממן או לתמוך צבאית, גם בגלל בעיותיה הכלכליות והצבאיות שאינן מאפשרות לה הרפתקאות נוספות ובזבוז כסף. אבל בעיקר מכיוון שהיא יודעת שכדי לפגוע באסד יש לתמוך בגורמים היחידים שיש להם סיכוי ממשי מול אסד ואיראן, הגורמים של האסלאם הקיצוני בסוריה, אסלאם שמחזק את אותם גורמים בדיוק בהם נלחמת מצרים בשטחה שלה ובגבולותיה.

לכן, כדי לאחד את השורות ולייצר הסכמה רחבה, מצרים של א-סיסי שואפת לאחדות, איזה אחדות? זאת בדיוק השאלה. האחדות היחידה שיכולה להיות בסיס גדול ככל האפשר מבפנים ובדלנית ככל האפשר מבחוץ וזאת אחדות מצרית המבוססת על עברה הפרעוני. אנחנו לא מוסלמים, לא סונים, לא נוצרים (קופטים) אפילו לא ערבים, אנחנו מצרים, לא סתם מצרים, פרעונים. א-סיסי יודע כי רק התנתקות מהזהות הערבית ומהזהות האסלאמית, שתי זהויות המושרשות עמוק בעם המצרי, וטופחו אף יותר במאה השנים האחרונות, יכולה לסייע ולפתור את שטף הבעיות איתן הוא מתמודד. לכן הוא בונה את התעלה החדשה ומדגיש את ו"משמעותה לכל העולם, כפי שהיית מצרים מזה אלפי שנים", אלפי שנים לא סתם, משמעותם, הרבה לפני האסלאם. לכן הוא מקדש את הנילוס אל מול אתיופה המתעוררת הדורשת את חלקה בו, ומדגיש את היותו עורק החיים של מצרים מאז ימי הפירמידות הרבה לפני אתיופיה, והרבה לפני שהאסלאם הסתובב על גדותיו. (דבר דומה מתרחש גם ביוון בשנים האחרונות)

אם מצרים אינה אסלאמית היא יכולה להתמודד בצורה פשוטה יותר בדעא"ש ובגורמים הקיצוניים שעל גבולה. אם מצרים אינה סונית אין לה חובה להשתתף בצורה רחבה יחד עם מדינות המפרץ במערכה על סוריה, תימן, לבנון או עיראק, והיא יכולה להתמקד בבעיותיה הכלכליות. ואם מצרים אינה ערבית היא גם יכולה בקלות יותר לשפר את קשריה עם ישראל כמו שהיא עושה בחודשים האחרונים וכמו שטורקיה עשתה בעבר ולא לפחד מתגובת העולם הערבי והליגה הערבית, ההופכים לעוד ארגון אזורי בו מצרים חברה ולא יותר מזה.

אם מצרים הינה פרעונית היא עצמית לקבוע את גורלה ללא שום מחויבות אזורית או זהותית, וזהו האביב הערבי של מצרים, או אביב המיעוטים שלה. שובה של מצרים הפרעונית.


פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך

בשנת 2009 הכריז שר החוץ של ארדואן, ומי שהיום ראש ממשלתו, אהמט דבוטאולו על מדיניות "אפס בעיות" עם שכנים ביחסי החוץ של טור...

Posted by Omer Gendler on Saturday, November 28, 2015

המתקפה של מצרים על אדמת לוב כנגד בסיסי דעא"ש, מצטרפת להפצצה הירדנית בסוריה בשבוע שעבר ולמערכה המתמשכת של הכורדים בצפון ע...

Posted by Omer Gendler on Monday, February 16, 2015

נשיא מצרים מוחמד מורסי: "מוצא הציונים מהקופים". אני שמח שגם באחים המוסלמים סוף סוף מאמצים את תורתו של דרווין... יש עתיד למזרח התיכון.

Posted by Omer Gendler on Sunday, January 6, 2013

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה