Pages

יום שישי, 1 באוגוסט 2014

איך קשור סמל ההתראות של פייסבוק למבצע צוק איתן בעזה

לא הרבה שמו לב, אבל מאז אתמול הסמל הכחול הקטן שנמצא בראש העמוד בפייסבוק עבר שינוי. כאשר עד אתמול, הסמל בו נראתה יבשת אמריקה התחלף בסמל בו נראות יבשות אפריקה, אסיה ואירופה. השינוי אינו מקרי וממש לא מזערי (למרות שכך הוא מצטייר על המסך). על פי הגישה החדשה אותה מקדמת פייסבוק ועליה היא הכריזה לאחרונה. גולשים ברחבי העולם צריכים לקבל חוויות פייסבוק המותאמת להם באופן אישי יותר, ולא רק על פי החוויה האמריקאית שהייתה נהוגה עד עכשיו. בחודשים האחרונים פייסבוק משקיעה כספים רבים בהתאמה ובלוקליזציה של האפשרויות שהיא נותנת, בין אם הם נראים באופן ויזואלי על המסך ובין אם הם נסתרים ופועלים מאחורי הקלעים רק בחישבוים של האלגוריתם.

הסמל הקודם המציג את יבשת אמריקה

הסמל החדש המציג את אפריקה, אסיה ואירופה



בכלל על פי הנתונים שפייסבוק מפרסמת, רק 20 אחוז מהמשתמשים הפעילים שלה מגיעים מצפון אמריקה (קנדה, ארצות הברית ומקסיקו) כאשר שאר 80 האחוזים מגיעים מיבשת אירופה ומהעולם המתפתח. כאשר חשוב להזכיר לגבי נתונים אלו, שאותם 80 אחוזים הם בלי לקחת בחשבון מדינות ענק כמו סין בהן פייסבוק אסור בכלל לשימוש.


איך כל זה קשור למבצע בעזה? השינוי של פייסבוק והפיכתו לפחות אמריקאי, הוא אותו שינוי העובר על העולם והפוליטיקה העולמית. כן ארצות הברית היא עדיין המעצמה העולמית, והיאעדיין החזקה והמשפיעה מכולן. אבל העולם הופך פחות אמריקאי ודעתה של ארצות הברית כבר אינה הדעה היחידה. בדיוק כמו שפייסבוק שהיא חברה עסקית שפועלת בדיוק על פי צרכי הלקוחות שלה ומנסה להתאים להם חוויה שונה ועצמאית. כך גם הפוליטיקה העולמית משתנה ודעות רבות יותר, כמו שנשמעות לאחרונה מקטאר, טורקיה, מצרים, אירופה וברזיל מתחילות לקבל גוון עצמאי, נפרד ותקיף יותר. כאשר גם ארצות הברית נאלצת להקשיב ולשמוע להן, גם אם לא בהרכח להסכים. השינוי שעובר על פייסבוק הוא השינוי שעובר על העולם וכדי להבין ולהתכונן לזה.