Pages

יום ראשון, 9 במרץ 2014

איזה מטבע יהייה לסקוטלנד העצמאית

לכל מדינה יש דגל, המנון, עיר בירה ומטבע. אז מה לגבי סקוטלנד?

שישה חודשים נותרו למשאל העם בסקוטלנד והפער בסקרים הולך ומצטמצם. כאשר ככל שרעיון המדינה הסקוטית העצמאית הולך והופך מוחשי יותר שאלות חדשות עולות וצצות בדיון הפוליטי סביב הנושא. הפעם השאלה שמעסיקה את הסקוטים והופכת לנושא מרכזי עוד יותר בסקרים הוא איזה מטבע ישרת את הסקוטים במידה והם ייבחרו להיות בעצמאות. ארבע אפשרויות עומדות בפני סקוטלנד העצמאית:


האפשרות הראשונה היא איחוד מטבע רשמי עם בריטניה (בדומה למדינות החברות בגוש האירו באיחוד האירופי). במצב כזה סקוטלנד תמשיך להשתמש בלירה שטרלינג כמטבע הרשמי והבנק של אנגליה, הבנק המרכזי של הממלכה המאוחדת יהיה בשליטה משותפת של בריטניה ושל סקוטלנד. זהו המצב הטוב ביותר לסקוטלנד מבחינה כלכלית. הוא משמר את המצב הקיים, מאפשר את המשך החופש הכלכלי ורק מפזר את העוצמה הפוליטית על הבנק המרכזי המטבע בין בריטניה והישות החדשה, סקוטלנד. אך כאן בדיוק נמצא המכשול העיקרי. פיזור העוצמה הפוליטית הוא בדיוק הסיבה שבגללה בריטניה מתנגדת לאפשרות זאת. רציתם עצמאות אז עד הסוף.

האפשרות השנייה היא איחוד מטבע בלתי רשמי בו סקוטלנד ממשיכה להשתמש בלירה שטרלינג כמטבע אבל ללא הסכמה רשמית של בריטניה. במצב שכזה לסקוטים לא תהייה כל שליטה או השפעה על הבנק של אנגליה אבל כל ההחלטות שיתקבלו בו ישפיעו עליה בצורה ישירה. מצב זה קיים במספר מדינות כמו קוסובו, מונטנגרו ואחרות שאימצו את האירו או הדולר כמטבע רשמי ללא הסכמת גוש האירו או ארצות הברית. הדבר דומה גם לתוכנית הדולריזציה שעלתה בישראל באמצע שנות ה-80. מבחינה כלכלית אפשרות שכזאת טובה גם לסקוטלנד וגם לבריטניה אבל היא אסון מבחינה פוליטית. הרי כל הרעיון של העצמאות הסקוטית היה שליטה על עתיד וריבונות המדינה. הקמת מדינה ללא שליטה על המטבע שלה, והעברת השליטה עליו למדינה אחרת הוא צעד בכיוון ההפוך מעצמאות.

האפשרות השלישית היא הצטרפות לגוש האירו. במצב שכזה הלירה שטרלינג תפסיק לשמש את סקוטלנד והאירו יהפוך למטבע הרשמי במדינה. מבחינה כלכלית צעד זה טוב פחות משתי ההצעות הקודמות בגלל שהוא קובע שבפועל בין בריטניה וסקוטלנד, מדינות שגם ביום שאחרי יסחרו אחת עם השנייה בצורה רחבה והגבולות יישארו פתוחים יהיה בפועל גבול כלכלי עם שער חליפין. מה שיגרום לפעולות כלכליות למסובכות יותר. בעיה נוספת היא שכרגע עדיין לא ניתן לדעת מה תהייה גישת האיחוד האירופי כלפי סקוטלנד העצמאית, ולכן לא ניתן לדעת האם צעד זה הוא בכלל אפשרי בטווח הקצר או אפילו הארוך.

האפשרות הרביעית היא יצירת מטבע חדש, מטבע סקוטי. מבחינה פוליטית מדובר בצעד הטוב ביותר. הוא יאפשר לסקוטלנד את מרב העצמאות וישחרר אותה סופית מבריטניה. אך מבחינה כלכלית מדובר בצעד מסוכן ביותר, גרוע יותר אפילו מאימוץ האירו. בנוסף למגבלות הכלכליות שהזכרנו קודם במקרה של אימוץ האירו. מטבע סקוטי מביא איתו שלל בעיות נוספות. מטבע חדש במיוחד עבור מדינות חדשות לא הוכיח את עצמו בעבר, כאשר הדבר נכון אך יותר במדינות קטנות. בעיה נוספת היא שכמו שמסתמן כרגע החוב הלאומי של סקוטלנד שייגזר מהחוב הלאומי של בריטניה עדיין לא נקבע אבל יהייה גדול. גדול יותר מכל מדינה חדשה שאי פעם נוצרה, מה שיקשה על יציבות המטבע החדש עוד יותר.


בנוסף לארבע אפשרויות אלו ישנן עוד שתי אפשרויות שכבר נשללו באופן גורף על ידי המפלגה הסקוטית ובכלל לא יעלו לדיון. הראשונה היא אימוץ לא רשמי של האירו והשנייה היא אימוץ של מטבע אחר כדוגמת הדולר. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה