Pages

יום שני, 23 בינואר 2012

מדינת ישראל ושכנותיה במזרח התיכון בעיניים בריטיות של המאה ה-19

בחלק האחרון של המאה ה-19 הייתה בריטניה המעצמה הגדולה בעולם, שטחה התפרס ממזרח אסיה ועד מרכז אמריקה ולצי הימי שלה לא היו מתחרים. אימפריה שהשמש אינה שוקעת בה לעולם הם קראו לה, עולם שלונדון בירתה. אבל בכל זאת דבר אחד הדאיג את הבריטים באופן כפייתי, איך לשמור על הסדר, היציבות והשלום העולמי בכדי לשמר גם את השליטה בעולם.

אירופה 1870
כשהבריטים הסתכלו על יבשת אירופה הם זכרו את המלחמות הרבות שהם ניהלו לאורך ההיסטוריה עם צרפת וספרד, ופחדו במיוחד משידור חוזר של מלחמות הכול בכל מתקופת נפוליאון. מסקנתם הייתה שגבולות משותפים הם זרז למלחמה. לכן, אם לשתי מעצמות (צרפת-בריטניה, גרמניה-צרפת, בריטניה-ספרד) יש גבול משותף, היסטורית ותאורטית, מלחמה לבסוף כנראה תפרוץ. עקב כך כאשר הם ראו את עלייתה של המעצמה החדשה באירופה, והיא האימפריה הגרמנית המתגבשת, הם דאגו לשמר אזור חיץ בינם ובין הענק העולה. ניטרליותה היחסית של בלגיה מדינה שהוקמה לצורך הזה בדיוק, ועצמאותן של הולנד ודנמרק הפכו לאסטרטגיה. אזור חיץ שלא יאפשר מלחמה ישירה בין המעצמות וחוץ ממוצא צר לים הצפוני שבכל זאת היה בידי גרמניה, המטרה הבריטית אכן הושגה.

את רעיון החיץ לא שמרו הבריטים לאירופה בלבד, הם לקחו אותו אל היהלום שבכתר הממלכה, הודו. באותו הזמן הייתה הודו לנכס החשוב והאחרון באימפריה הבריטית, שכבר איבדה את ארצות הברית, ובאופן חלקי את קנדה ואוסטרליה. לכן יציבותו הפנימית והחיצונית של חצי האי ההודי היו בעדיפות עליונה. למרות האופנה החדשה לדבר על עליית כוחה של סין, הבריטים הבינו כבר אז כי גם למרות הפיגור הטכנולוגי וחוסר הקדמה, סין היא תמיד מעצמה בפוטנציאל, וכי מאות מיליוני סינים יכולים להיות איום ביטחוני גם ללא רובים וספינות מתקדמות. לכן הם האמינו, מה שטוב ועובד באירופה טוב גם לאסיה. באופן מחושב ומדורג הבריטים העלימו כל גבול אפשרי בין סין והודו. בורמה, סיקים, טיבט, מזרח בנגל, אסאם, נאפל ובהוטן היו כולן נסיכויות שהבריטים חיזקו והרחיבו את שטחיהן הרבה מעבר לכל פרופורציה הגיונית ושליטה היסטורית.  כל זאת רק בכדי לחצוץ בין שני הענקים סין והודו הבריטית.

יום ראשון, 15 בינואר 2012

המדינות שיכלו להיות - מדינת דרום ניו ג'רזי או פילדלפיה הגדולה


ניו ג'רזי היא המדינה הצפופה ביותר בארצות הברית. למרות שבשטח היא מדינה פצפונות במקום 47 בלבד, מבחינת אוכלוסייה היא במקום ה-11, דבר שקצת מבהיר עד כמה היא צפופה. תשע מיליון בני אדם חיים בה כיום, על שטח שגודלו בערך כמו זה של מדינת ישראל. אבל מבט מדוקדק יותר על מפת המדינה, יגלה סיפור קצת שונה לגבי מדינת הגנים. הצפיפות הדמוגרפית אינה נחלת כלל המדינה, ורובה נמצאת באזורים של הצפון.

עשרים ואחת מחוזות יש בניו ג'רזי, 7 בדרום המדינה, 13 בצפונה ועוד אחד המתפצל בין שני החלקים כאשר 7 המחוזות של הדרום גדולים בשטחם משאר המחוזות הצפוניים. אבל בעוד ש-7 מיליון בני אדם חיים במחוזות הצפוניים, רק 2 מיליון בני אדם חיים במחוזות הדרומיים של המדינה. מה שאומר שבפועל הצפון צפוף פי שלושה מהדרום, והחיים בו נראים אחרת לגמרי. עשרת הערים הגדולות במדינה, כולן, ללא יוצא מהכלל נמצאות במחוזות הצפוניים.

יום רביעי, 4 בינואר 2012

לא מייד אין יזראל: אייל גולן - מפה לשם ומאור אדרי - לב קבור

והפעם בפינה לא מייד אין יזראל, מאור אדרי, חנן ילד הפלא ואפילו אייל גולן מחדשים כולם שיר טורקי אחד. כאשר למעט אייל גולן, אף אחד מהאחרים אפילו לא ראה צורך לתת קרדיט לגוקהן אוזל המלחין המקורי.

אייל גולן מפה לשם Eyal Golan


מאור אדרי - לב קבור - maor edri - lev kavoor



חנן ילד הפלא ומאור אדרי - לב קבור



והשיר המקורי בטורקית