Pages

יום שלישי, 21 ביוני 2011

בחירות 2012 האלקטורים החדשים

איך תשפיע מפת האלקטורים החדשה על הבחירות לנשיאות


בחירות מפקד ראשונות ושינוי בחלקות האלקטורים

מפת האלקטורים החדשה לבחירות 2012
הבחירות הקרובות הן בחירות המכונות בארצות הברית "בחירות עשור ראשונות" או "בחירות מפקד ראשונות". הסיבה לכך, היא שמדובר בבחירות הראשונות שנערכות מאז נערך מפקד האוכלוסין האמריקאי (לתוצאות המפקד) המתקיים כל עשר שנים עגולות. 1980, 1990, 2000, 2010... על ידי הלשכה לענייני מפקד האוכלוסין. ומדוע ההתעסקות עם המפקד חשובה? המפקד הוא הכלי הסטטיסטי שקובע את כמות האלקטורים של כל מדינה. במילים פשוטות הוא קובע את כוח ההשפעה של כל מדינה ומדינה בהכרעה על זהות הנשיא הבא. על פי תוצאות המפקד  מחולקים 538 האלקטורים על פי מפתח של כמות האוכלוסייה בכל מדינה. כאשר המינימום הוא 3 אלקטורים למדינה. כך שגם ויומינג בה חיים חצי מיליון אמריקאים וגם מונטנה בה חיים כמעט מיליון מקבלות אותו מספר של אלקטורים, 3, מכיוון ששתיהן נמצאות מתחת לקו התחתון העומד כרגע על מיליון וקצת בני אדם. כדי לזכות בבחירות צריך המועמד הנבחר להגיע ל-270 אלקטורים שהם בדיוק מחצית ועוד אחד מתוך 538 האלקטורים. "בחירות מפקד ראשונות" הן הפעם הראשונה בה מתבצעות בחירות על פי חלוקת הכוחות החדשה ולכן המתח ומוקדי העניין משתנים ממה שהכרנו בסיבובים הקודמים מכיוון שלחלק מהמדינות יש עוצמת וכמות חדשה של נציגים לשלוח. ג'ורג' בוש וברק אובמה נבחרו על פי המפתח הקודם של המדגם של שנת 2000. הפעם הנשיא אובמה יאלץ להתמודד עם המפתח החדש של שנת 2010 ונקודת הפתיחה החדשה היא קצת לרעתו.


מפקד 2010 שינה את מפת האלקטורים לטובת הרפובליקנים (יחד עם עוד שינויים כמו גבולות הצבעה ואחרים שאין זה המקום לפרט אותם) מה שאומר שגם אם הם לא יעשו דבר, כלום לא ישתנה ותוצאות הבחירות יהיו בדיוק כמו לפני שנתיים. הפער בין הרפובליקנים לבין הדמוקרטים כבר צומצם אוטומטית. זאת מכיוון ש-18 מדינות יקבלו בבחירות הקרובות כמות אלקטורים שונה מאשר הייתה להן לפני שנתיים, וכמו בכל דבר אחר בחיים גם כאן, המדינות מתחלקות לשלוש קבוצת שונות.


שלוש קבוצות של מדינות

מפת האלקטורים עם תוצרות בחירות 2008
הקבוצה הראשונה היא המדינות הבטוחות עבור הדמוקרטים, מדינות שבאופן מסורתי מצביעות כחול, ומדינות שבשלוש מערכות הבחירות האחרונות שהתקיימו על פי המפתח הקודם הצביעו לדמוקרטים. ישנן שבע מדינות כאלו: אילינוי, וושינגטון, מישיגן, מסצ'וסטס, ניו ג'רזי, ניו יורק  ופנסילבניה כאשר כולם חוץ מאחת, וושינגטון יקבלו בבחירות הקרובות פחות אלקטורים, כאשר בסיכום כולל מדובר בשש אלקטורים פחות לדמוקרטים.

הקבוצה השנייה היא המדינות הבטחות עבור הרפובליקנים, כמו קודם מדובר במדינות שבאופן מסורתי מצביעות אדום, ומדינות שבשלוש מערכות הבחירות האחרונות שהתקיימו על פי המפתח הקודם הצביעו לרפובליקנים. גם כאן ישנן שבע מדינות כאלו: אריזונה, ג'ורג'יה דרום קרוליינה, טקסס, יוטה, לואיזיאנה ומיזורי. הפעם בסיכום כולל נשארנו עם שש אלקטורים יותר לרפובליקנים כאשר את מרבית השינוי תרמה טקסס שגדלה בשנים האחרונות במספרים עצומים (כמו שהזכרתי במאמר הקודם על התחרות בין קליפורניה וטקסס).

שבע מדינות דמוקרטיות ועוד שבע מדינות רפובליקניות וקיבלנו ארבע עשרה, איפה עוד ארבע מדינות שעברו שינוי עקב המפקד? ארבע המדינות הנותרות אלו הקבוצה השלישית שלנו, מדינות מתנדנדות שלא יושבות בכיס של אף מפלגה, ולכן אלו מדינות מפתח ועליהן המאבק יהיה מרכזי. ארבע המדינות הן: אוהיו, איווה, נבאדה ופלורידה. פלורידה ונבאדה הגדילו את כוחן בעוד אוהיו ואיווה הקטינו את כוחן, כאשר באופן כולל ארבע המדינות מקזזות זו את השפעתה של זו. בבחירות הקודמות לנשיאות ב-2010 הלכו כל ארבע המדינות עם אובמה והדמוקרטים, בעוד בבחירות אמצע הקדנציה חוץ מנבדה שבחרה שוב בהארי ריד הדמוקרט, שאר המדינות הלכו עם הרפובליקנים ובחרו במרקו רוביו בפלורידה, רוב פורטמן באוהיו וצ'אק גרסלי הסנטור הנצחי מאיווה. כך שגם כאן לא נראה שהמצב מעודד במיוחד עבור הדמוקרטים והנשיא אובמה.

בסיכום כללי של הכוח האלקטורלי הנשיא אובמה מתחיל את המרוץ עם פער של 12 אלקטורים (שתי מדינות בנוניות) לרעתו לעומת הבחירות של 2010, לא מספר גדול ומשמעותי ubrtאבל עדיין עמדת פתיחה פחות טובה. ואם נזכור את סיפור פלורידה ואיך הנשיא ג'ורג' בוש נבחר בפעם הראשונה, אז בבחירות לנשיאות כל קול וקול חשובים.

בית הנבחרים

חלוקת בית המחוקקים היום
כמובן שהמפקד משנה גם את כמות הנציגים שכל מדינה ומדינה תשלח לבית המחוקקים, ו-435 נציגי אזורי הבחירה החדשים יתנו גם הם יתרון פתיחה למפלגה הרפובליקנית, אבל זה כאב ראש פחות של הנשיא אובמה ויותר של המפלגות והמועמדים עצמם. ואם נזכור שכבר עכשיו בית המחוקקים הוא ברובו רפובליקני, אז תוספת המחוקקים האדומים שיצר המפקד מחזקת אותם עוד יותר. גם אם אובמה יבחר לקדנציית נשיאות שנייה הוא יעמוד מול קונגרס שבאופן היפותטי יהיה ימני יותר, אופוזיציוני ולוחמני הרבה יותר. אבל אלו כבר צרות של עשירים בשביל להילחם בקונגרס שכזה קודם אובמה צריך להיבחר.