Pages

יום ראשון, 12 ביוני 2011

עשר עובדות שבטח לא ידעתם על טורקיה


לקראת הבחירות בטורקיה היום עשר עובדות שבטח לא ידעתם על המדינה

טורקיה היא הכלכלה מספר 17 בעולם, מבין הכלכלות המתפתחות טורקיה צומחת בקצב המהיר ביותר בעולם אחרי סין והודו. היא חברה בפורום ה G-20, בארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (OECD) ובארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה (OSCE). 

צבא טורקיה הוא הצבא השני בגודלו בנאט"ו (אחרי ארצות הברית), 500,000 חיילים בשרות סדיר ועוד 400,000 בשרות מילואים. 

טורקיה היא יצרנית הטלוויזיות השלישית בגדולה באירופה, כאשר בין ענקיות האלקטרוניקה במדינה ניתן למצוא את: Vestel ו- Arçelik, תתחילו להתרגל לשמות החברות האלו צפויות להפוך לחברות ענק בשנים הקרובות.

איסטנבול עקפה השנה את מוסקבה והפכה לעיר הגדולה ביותר ביבשת, כ-12 מיליון תושבים. 


במידה וטורקיה תצטרף לאיחוד האירופי היא תהייה המדינה השנייה בגודלה (במונחי אוכלוסייה) אחרי גרמניה, כאשר תוך פחות משני עשורים היא תעקוף גם אותה. 

צינור הנפט באקו-טביליסי-ג'ייהאן המזרים נפט גולמי מהים הכספי לים התיכון ועובר ברובו בטורקיה הוא צינור הנפט השני באורכו בעולם.

חברת התעופה הלאומית טורקיש איירליינס הפכה בשנים האחרונות לחברת תעופה גלובלית (הרביעית בגודלה באירופה) כאשר היא חתומה על הסכמי בלעדיות עם קבוצות ספורט מובילות ביבשת כדוגמת ברצלונה וולנסיה.

הטורקים מהווים רק 70 אחוז מאוכלוסיית טורקיה (על פי מספרים רשמיים) כאשר השאר הם כורדים, ערבים, ארמנים, ומיעוטים אחרים, מספרים לא רשמיים מדברים על אחוז קטן עוד יותר, כאשר הטורקים מתרבים בקצב איטי הרבה יותר מהכורדים והערבים במדינה.

טורקיה הגישה בקשה להצטרף לאיחוד האירופי כבר בשנת 1987 ומאז היא מחכה בחדר ההמתנה, בזמן שהיא מחכה האיחוד כבר הוסיף לעצמו עוד 15 חברות ב-4 סבבי התרחבות שונים.

במידה ורג'פ ארדואן יבחר היום לקדנציה שלישית (אין סיכוי שלא) הוא יהפוך לראש ממשלה שמחזיק בתפקיד לזמן הארוך ביותר מאז איסמט אינני ראש ממשלתו של כמאל אטאטורק מייסד הרפובליקה.





לכל הכתבות בסדרה: עשר עובדות