Pages

יום ראשון, 28 בפברואר 2010

עשר עובדות על אמירות דובאי

בעקבות חיסולו של מחמוד אל-מבחוח הפכה נסיכות ערבית קטנה במפרץ לאחת לשיחת היום בכל מהדורות החדשות שברחבי העולם. הנה 10 עובדות על הנסיכות הקטנה

למרות שנהוג לחשוב ולהתייחס אל דובאי כאל מדינה, בפועל דובאי אינה מדינה אלא ישות פוליטית המכנה עצמה אמירות ומרכיבה יחד עם עוד 6 אמירויות נוספות פדרציה בשם איחוד האמירויות הערביות. הפדרציה זוכה למעמד של מדינה בזירה הבינלאומית. שאר האמירויות הן: אבו דאבי, אום אל-קיוין, עג'מאן, פוג'יירה, ראס אל-ח'ימה ושארג'ה. במסגרת הממשל של הפדרציה זוכה דובאי לזכות וטו על כל החלטה שמתקבלת והיא נחשבת שנייה בחשיבותה הפוליטית והכלכלית רק לאמירות אבו דאבי.

למרות שדובאי זכתה לעצמאותה רק בשנת 1971 היא נשלטת באופן רציף וללא הפרעות על ידי משפחת אל מכתום כבר משנת 1833.

אוכלוסיית דובאי מונה כ-2,000,000 תושבים כאשר יותר מ-80 אחוז מהם אינם אזרחים של איחוד האמירויות ומגיעים מ-160 מדינות שונות ברחבי העולם. עובדה זאת הופכת את דובאי לאחת הערים היותר קוסמופוליטיות שיש בעולם. קצב גידול האוכלוסייה הוא מסחרר, בשנת 1995 מנתה אוכלוסיית דובאי כ-700,000 בני אדם, ועל פי הערכות עד 2020 תעבור האמירות את רף ה-4,000,000.

דובאי היא אחד האזורים היחידים בעולם בהם לא משלמים כלל מיסים ישירים על הכנסה, בנוסף כל שטחי האמירות מוגדרים כאזור סחר חופשי.

למרות שדובאי היא אמירות ערבית, הערבים מהווים מיעוט מתוך האוכלוסייה כאשר מוסלמים הודים הם הקבוצה האתנית הגדולה ביותר. קבוצות אתניות גדולות אחרות הן פקיסטניים ובנגלים. בשנים האחרונות מנסה דובאי להילחם בתופעה על ידי עידוד אוכלוסייה ערבית-סונית מרחבי ארצות ערב להגר לנסיכות.

דובאי היא מקום משכנו של גורד השחקים הגבוה בעולם "בורג' דובאי", המתנשא לגובה של 828 מטרים. מעבר אליו שוכנים באמירות גורדי שחקים בעלי שם עולמי נוספים כדוגמת מגדל הוורד והבורג' אל-ערב.
מתוך 365 ימים בממוצע שנתי ב-360 מתוכם ישנה שמש קיצית ואין משקיעים.

למרות שעושרה של דובאי הושג במקור בזכות יצוא משאבי טבע, כיום מרבית הכנסות האמירות הם ממסחר, תיירות ואחזקות בינלאומיות. בכך הופכת דובאי לאחת המדינות היחידות בעולם שהצליחה לעשות את המעבר מכלכלת משאבי טבע לכלכלת מודרנית מתקדמת בצורה מוצלחת.

הזרוע הכלכלית של האמירות היא חברת דובאי וורלד הנמצאת בבעלות ממשלת דובאי ומשקיעה ברחבי העולם לטובת הדורות הבאים של האמירות. חברות חשובות נוספות הן דובאי פורט המפעילה נמלי ים ברחבי העולם. דובאי גרופ וחברת התעופה אמירטס (בבעלות משותפת ביחד עם אבו דאבי), חברת התעופה הגדולה במזרח התיכון.

למרות היותה מדינה מוסלמית-ערבית-סונית דובאי היא אמירות ייחודית המנהלת קשרים קרובים וחמים עם איראן. דבר הגורר ביקורת רבה גם משכנותיה הערביות (בעיקר ערב הסעודית) וגם מקרב אחיותיה באיחוד האמירויות. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה